Google+ Followers

My Luv

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, July 24, 2007

Thursday, July 19, 2007

Think of These

Perkara yang Membuat Kita Susah

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaanyang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18. berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Monday, July 16, 2007

keTenakkan Tekanan

salam ketat smua..
mmg lama x update..
tuk yg rajen jenguk ke sini..
minta maaf....
seketat hidup duniawi..
rasanya ketat lg nak menyusun aktiviti harian skg...
ada mcm2 kena diper"urus"kan
setiapnya urusan2 yg menyengallkan...
rsnya dlm membebel mcm ni ilg kot sawang2 yg ada..
hehehheee...
esok korg baca xdela sawang da tuk buln july ni..
july?? uhuhuh...1 rejab kan arini..
terlepas lg nak berpuasa...
gara2 byk sgt duniawinya...
dah 2 mggu berterusan..
mggu lps training sdn bhd...
sengall otak juga...
mggu ni training tuk kerjaya skg..
lg sengall sbb aku "newbie"..
nak install pon kelam kabut..
lg..nak crite apa lg..
psl masa dpn...ada byk....
ada yg da hampir dkt tarikhnya..
tp aku x sedia apa2 lg...
klu ada duit dlm rm500++
mungkin aku order je...
mmg senang...
lg dlm hidup??
psl masa dpn hidup yg x nmpk mana jln skg ni...
td baru lps phone interview...
dr luar negara..
dan...mula2, soalan2 x sush sgt...
tp smpai satu part...
ayakkkkk!!!!...mmg kena..
i'm already dying inside outside now...
noktah la untuk itu...
uhuhuh...ada mcm2 perasaan skg...
klu aku bebel lg..mau full satu page blog ni..
so...ada masa...ada la bebel lg..
tggu jela....
salam ketat skali lagi....